W naszej placówce uczniowie ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, w ramach zaleceń zawartych w orzeczeniu  objęci są  diagnozą i terapią zaburzeń uwagi słuchowej metodą prof. Alfreda Tomatisa.

W celu przeprowadzenia tej terapii używamy programu Uwaga Słuchowa, jest  to innowacyjny system do diagnozy i treningu uwagi słuchowej oparty na założeniach metody profesora Alfreda Tomatisa. Jest to produkt wielonarzędziowy składający się m.in. z nowoczesnego sprzętu multimedialnego oraz oprogramowania, które pozwalają na prowadzenie efektywnej terapii.

Kilka słów o metodzie :
Metoda prof. Alfreda Tomatisa to trening kształcenia uwagi słuchowej i modyfikacji słyszenia na poszczególnych częstotliwościach, co wpływa zarówno na poprawę percepcji słuchowej, jak i na trwałą modyfikację głosu. Profesor Alfred Tomatis udowodnił, że narząd słuchu w znacznym stopniu oddziałuje na zmysł równowagi, koncentrację, koordynację ruchową, a także na napięcie mięśniowe. Za pomocą odpowiednio filtrowanych dźwięków muzyki Mozarta i chorałów Gregoriańskich stymulowane są ośrodki w korze mózgowej. Dzięki temu zwiększa się wydajność recepcyjna mózgu oraz polepsza percepcja bodźców zewnętrznych, co umożliwia osobie wyższy poziom funkcjonowania w sferze motorycznej, językowej, komunikacyjnej i społecznej.
Terapia metodą opracowaną przez profesora Tomatisa wspomaga działania terapeutów, rodziców i samego dziecka, które mając lepszą sprawność w zakresie percepcji słuchowej, może się łatwiej i skuteczniej doskonalić na innych polach oraz osiągać pozytywne rezultaty.
Terapia jest odpowiednia dla odbiorców w różnym wieku. Doskonale sprawdza się w pracy zarówno z dziećmi, jak i dorosłymi. Może służyć nie tylko osobom pozostającym w normie intelektualno-motorycznej, ale także tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Terapia polega na systematycznym odsłuchiwaniu przez pacjenta za pośrednictwem słuchawek powietrzno-kostnych, specjalnie wyselekcjonowanego materiału dźwiękowego o zmiennej częstotliwości, co wpływa na jakość przetwarzania słuchowego. W terapii metodą prof. A. Tomatisa stosowane głównie utwory Mozarta i chorały Gregoriańskie. Muzyka ta poddawana jest specjalnej obróbce przez elektroniczne ucho, z którego wysyłana jest do uszu pacjenta drogą powietrzną (poprzez słuchawki) i kostną (poprzez pobudnik kostny). Specjalnie przefiltrowana muzyka stymuluje w mózgu zarówno obszary motoryczne jak i językowe, komunikacyjne i emocjonalne. Niskie częstotliwości stymulują system przedsionkowy podczas gdy wysokie wpływają na ślimakowy. Obydwie części ucha są stymulowane naprzemiennie, na zmianę z centralnym systemem nerwowym, który również otrzyma stymulację.

Terapia pomaga pokonać takie trudności, jak:

  • dysleksja, dyskalkulia, dysgrafia;
  • terapia pacjentów z zespołem Downa, zespołem Aspergera, autyzmem, ADHD, mózgowym porażeniem dziecięcym;
  • edukacja włączająca, wyrównywanie szans edukacyjnych;
  • wspomaganie umiejętności uczenia się;
  • wspomaganie nauki 7 języków obcych (angielskiego, niemieckiego, francuskiego, hiszpańskiego, chińskiego, arabskiego, rosyjskiego) – udowodniony skrócony czas potrzebny do nauki języka obcego o 26%;
  • wsparcie konkretnych sprawności i obszarów: czytanie, pisanie, logiczne myślenie, rozwój mowy, funkcje słuchowo-językowe, komunikacja werbalna, motoryka duża i mała, lateralizacja prawouszna, koncentracja, pamięć
  • kształcenie głosu: przypadki braku kontroli nad natężeniem głosu, brak precyzji, barwy głosu lub jego złe ustawienie;
  • uzupełnienie terapii psychologicznej w przypadkach depresji, stanów lękowych, zaburzeń snu, problemów ze stresem i kontrolą emocji.

Po więcej szczegółów zapraszamy na stronę www.mozart-brain-lab.com